GEZOND ETEN

Eiwitten

Eiwitten worden ook wel proteinen genoemd. Dit zijn de bouwstoffen van onze lichaamscellen. Ze zorgen ervoor dat nieuwe cellen worden opgebouwd en beschadigde cellen worden hersteld. Duizenden verschillende eiwitten hebben even zovele taken. Er zijn eiwitten speciaal om je spieren, zenuwen, haar en huid te versterken. Andere werken aan het goed verlopen van chemische processen in het lichaam, zij heten enzymen. Ook hormonen zoals insuline zijn eiwitten.

Verder zie >>>>

Koolhydraten

Koolhydraten zijn nodig om je lichaam van energie te voorzien. Je kunt het zien als de brandstof die nodig is om je lichaam warm en aan de praat te houden. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer koolhydraten je nodig hebt. In brood, pasta, rijst en aardappels zitten veel koolhydraten. Je lichaam zet het zetmeel in deze producten om in glucose (een suiker). Zo krijg je snel nieuwe energie. De overtollige brandstof wordt opgeslagen als glycocenen (een ander koolhydraat). Zodra je de extra energie nodig hebt, zet je lichaam de glycocenen om in glucose.

Verder zie >>>>

Vetten en Olieen

20-40% van de energie moet uit vetten komen.

groente en vette vis voorkomen maculaire degeneratie. vetten spelen geen rol bij hart- en vaataandoeningen 

Minder gezonde vetten: verzadigde vetzuren in dierlijke producten als vetrijk vlees, melk, kaas en in plantaardige producten als kokosmelk, palmolie, chocolade, enz.
omega-6 vetzuren in: soja-, mais, zonnebloemolie

zeer gezond: mono onverzadigde vetzuur in olijfolie

omega-3 vetzuren beter voor hart, bloedvaten, hersenen (depressies, psychoses) en remmen ontstekingen, te vinden in:
vette vis (vooral makreel ,ansjovis, maar ook zalm, haring, sardines) plus noten, lijnzaad

 (een keer per week vette vis, 52% minder kans op rheuma)

walnoten 45% minder kans op hartaanval
kruiden zoals peterselie zijn kankerwerend

 regelmatig donkere chocolade 37% minder kans op een hartaanval

Verder zie >>>>

Vitamines en mineralen

Vitamines zijn chemische verbindingen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij de groei, het herstel en het goed functioneren van het lichaam. Ook zijn ze belangrijk voor een goede gezondheid. Vitamines komen van nature voor in onze voeding. Het lichaam maakt ze niet of onvoldoende zelf.

Dertien verschillende vitamines : Er zijn dertien vitamines: vier vetoplosbare vitamines en negen wateroplosbare vitamines. De vetoplosbare vitamines zijn vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. De vetoplosbare vitamines zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in de weefsels van het lichaam worden opgeslagen.

Verder zie >>>>

Dranken en Drinken

drinken  2 liter per dag
min. 5 glazen water waarvan
2 bij opstaan 15 minuten voor ontbijt,
verder 3 koppen groene thee (minder kans op kanker, beroertes, houdt huid gezond),  1x witte thee (minder rimpels) tussendoor (1e kop 1 uur na ontbijt
gemberthee onderdukt ontstekingen

alcohol, rode wijn: max. 2 glazen (man) en 1 glas (vrouw)

koffie max. 3 per dag (minder kans op verouderingsziektes als alzheimer, diabetes, parkinson, kankers, hart- en vaatziektes)

Verder zie >>>>

Vezels

Er zijn verschillende soorten vezels. Grofweg worden ze ingedeeld in twee groepen: oplosbare en onoplosbare vezels:

Oplosbare vezels worden in de dikke darm bewerkt door de darmbacterien. Hierbij komen stoffen vrij, die de darmbeweging stimuleren en daardoor zorgen voor een goede darmwerking. Oplosbare vezels zitten met name in groente, fruit en peulvruchten.
Onoplosbare vezels werken als een soort spons in de dikke darm: ze nemen vocht op.

Verder zie >>>>

Spijsvertering

Het spijsverteringskanaal is een stelsel van buizen en lichaamsholten, dat in direct contact staat met de buitenwereld. Voedsel dat we opeten passeert achtereenvolgens de mond, de slokdarm, de maag, de dunne darm, de dikke darm en de endeldarm. Onverteerbare voedselresten verlaten ons lichaam vervolgens via de anus. Afhankelijk van de samenstelling van ons voedsel duurt dit 24 tot 48 uur. Daarnaast spelen ook de lever, galblaas en alvleesklier een rol bij de spijsvertering.

Onverteerbare voedselresten, die het lichaam niet kan gebruiken, komen in de dikke darm. De ontlasting bestaat op dat moment uit een waterdunne brij. De dikke darm is ongeveer een meter lang en ligt als een omgekeerde U in de buikholte. Hier worden vocht en zouten onttrokken aan de ontlasting.

De dikke darm gaat over in de endeldarm. In de endeldarm wordt ontlasting tijdelijk opgeslagen. Wanneer de endeldarm vol is, gaat er een seintje naar de hersenen. U krijgt dan aandrang.

Verder zie >>>>

Vocht

Vocht of water is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam, en het regelen van de lichaamstemperatuur. Vocht zit in eten en drinken. Het meeste vocht krijgen we binnen via drinken.

Vocht bestaat voor een groot deel uit water en is belangrijk: - Voor het oplossen van voedingsstoffen, waardoor ze kunnen worden opgenomen in de darm. - Voor het transport van voedings- en afvalstoffen in het bloed het regelen van je lichaamstemperatuur.

Verder zie >>>>